bedrijfsopleiding
Verzorgen van bedrijfsopleiding -trainingen (GEÜNIFORMEERDE) beroepen
Doel: Dit model geeft inzicht hoe er wordt in stappen gewerkt wordt naar de (sport) praktijk. Ook een te gebruik middel voor train de trainer programma’s.
Praktijk context: Dit model wordt gebruikt om inzicht te geven in de lesopbouw.
Vaardigheid/kennis
Hieronder verstaan we het aanleren of verbeteren van voorwaardelijke kennis en vaardigheden, waarbij je als trainer/coach door middel van instructie en mogelijke andere relevante opdrachtvormen aangeeft hoe bepaalde kennis aangewend en vaardigheden uitgevoerd dienen te worden.
Rollenspel
Een rollenspel is een korte nabootsing van een situatie waarin het toepassen van een bepaalde vaardigheid getraind kan worden. De rollen en de situatie liggen van tevoren vast en zijn bij de deelnemer bekend. Hij oefent met het toepassen van bepaalde vaardigheden in eenvoudige praktijk-situaties. De deelnemer krijgt instructies over welke vaardigheid/vaardigheden hij moet inzetten.
Scenario
In een scenario wordt de deelnemer in een vooraf bedachte en voor hem onbekende situatie gebracht, waarop hij moet reageren. In een scenario worden beslismomenten uitgelokt, waarbij de sporter de vaardigheden kan inzetten die hij in het rollenspel heeft getraind. Met behulp van het scenario werk je toe naar zelfstandige besluitvorming van de sporter.
Simulatie
De deelnemer wordt in een omgeving gebracht die de praktijksituatie volledig nabootst. De deelnemer komt voor echte situaties te staan en moet keuzes maken zoals hij dit in de praktijk ook zou doen. Taakstellingen en werkprocessen worden optimaal getraind.
Praktijk
De deelnemer wordt begeleid tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden. Hierbij leert de deelnemer zijn totale handelen te verklaren en inzicht te krijgen van eigen handelen.